慰安婦物語も一種の民族叙事詩なのか?
地元紙のBrittany Levine記者は、像の設置を推進する韓国系をコリアン・グループと言い、反対する日本人をジャパニーズ・ナショナリストと書く。実際にそういう印象を与えてしまっているのかもしれない。辛抱強く反対運動をする人がいる一方で、一部の日本人が感情的になってしまったという指摘もあった。70歳や90歳近い老人がこの目で見た(聞いた)と静かに訴えれば、人間の心理としてどちらを信用するか。これは仕方のないことなのだろう。
朝鮮半島で慰安婦狩り(強制連行)がなかった事は韓国の(一部の)学者も認めているので、この話は事実無根と言っていいのだろう。ただ、単純にこの人たちを嘘つきと片付けていいのだろうか?とくに後者の場合は、取材者も書いているように、戦争体験者の複雑な心境が、こういうことを言わせているのかもしれない。戦場で見た朝鮮人女性に対する同情から、この程度の嘘なら許されると思ったのかもしれない。「女の子達がみんな酷い目にあったのを見た」という部分は本当なのかもしれない。しかし、戦争体験のない68歳の老人が祖母から「慰安婦狩り」の話を聞いたと言っているのは、どう考えるべきなのか・・・。
日本帝国によって性奴隷にされた朝鮮人慰安婦の話は、韓国人にとって民族叙事詩になりつつあるのかもしれない。イタリア人が狼に育てられた双子の話をするように、韓国系は日本帝国の軍隊によってハンティングされた朝鮮人少女の伝説を語り継いで行くつもりなのかもしれない。
「わたしは、今86歳だよ。実際に戦争に行ったんだよ。10代のときに、日本軍が家にやって来て、男子は全員無理矢理戦地に連れて行かれたんだ。女子みんなも無理矢理連れて行かれたんだ。この目で見たんだ。」
「戦争に行ったっていうのは、日本軍の軍人として戦ったっていうことですよね?」
「そうだ。」
「この目で見たって、実際に何を見たって言うんですか?」
「女の子達がみんな酷い目にあったのを見たんだ。でも僕たちコリアンはコリアンガールには指一本触れなかったよ。」
そこで奥さんが横から言った。
「みんなこんなに小さな箱に入れられたよ。」
そう言うと、奥さんはおじいさんの背中に隠れるようにその場を離れた。
「キミたちは知らないんだ。ボクたちは見たんだ。」
ボクは、例え年老いたこの人たちと議論して論破できたとして何の意味があるんだろうかと思い、最後には「話をシェアしてくれてありがとう。」と言って愛想笑いをした。おじいさんが少しだけ表情を緩めた。
その間、ボクには、なんだか彼らが、どこかでボクを怖がっている感じがしてならなかった。慰安婦像設置の翌日に銅像にへばり付いている日本人がいるなんて想像もしなかったのかもしれないから、少しも不思議ではない。でも、それはボク個人を怖がっているというよりも、昔、戦時中に自分を苦しめた日本兵の姿をボクに重ね合わせて、当時言いたかったことをボクに向かって言っているようにしか見えなかった。
ジャパラ(一部) 2013.8.1
※ ジャパパラのモリサワ氏の記事は良記事です。一読をお勧めします。(彼がこのような碑には断固反対の立場であることも付記しておきます)
Joel Kwan, 68, drove from Irvine to take pictures of the monument to frame in his home. He was born in Korea around the end of the war and remembers his grandmother telling him stories of Japanese soldiers “hunting” teenage girls.(ジョエル・クワン<68>は家に写真を飾るためにIrvineから車でやってきた。彼は戦争の終わり頃に朝鮮で生まれ、祖母が日本の兵隊たちが十代の少女たちを「ハンティング」していた話をしてくれたことを覚えている)
※1 Glendale News-Press(一部) 2013.7.31
※1
'Comfort women' statue draws curious questions
July 31, 2013|By Brittany Levine
Maria Garcia from Compton huddled around the 1,100-pound monument Wednesday afternoon with her cousins as they waited for a family member to finish a test at the adjacent Central Library.
As they read the inscription, Garcia's cousin, Vanessa Santos, was shocked to learn that the young Korean girl sitting next to an empty chair represented nearly 200,000 Korean, Chinese, Filipino and other women who were taken as sex slaves by the Japanese Imperial Army during World War II.
The slaves would become known as “comfort women.”
“It's crazy to know that this happened,” said Santos, a 20-year-old from Torrance. “I had no idea.”
But Garcia’s initial reaction to the metallic statue was one of confusion.
“Why is the statue here?” the 19-year-old thought.
It’s a question other park-goers may have in the coming weeks — or at least those who aren’t clued into the political drama surrounding the comfort women issue and how it was focused on Glendale in the weeks leading up to the statue’s dedication on Tuesday.
While Korean groups want to raise awareness of the atrocities from decades ago, a group of Japanese nationalists who say comfort women willfully worked as prostitutes sent thousands of emails to Glendale officials protesting the memorial.
Glendale officials said the statue was a memorial to the suffering endured by comfort women that experts agree represents the true historical record.
It was a move heralded by hundreds of supporters on Tuesday, and one that continued to attract people from far and wide.
Joel Kwan, 68, drove from Irvine to take pictures of the monument to frame in his home. He was born in Korea around the end of the war and remembers his grandmother telling him stories of Japanese soldiers “hunting” teenage girls.
Kwan, who wasn't the only onlooker snapping photos, said he planned to ask his City Council to install a similar monument, which is actually a replica of one in front of the Japanese embassy in Seoul.
Glendale's is the first comfort woman statue on the West Coast, but Korean groups hope to install more — an intent that has riled Japanese nationalists.
The official Japanese government line — despite an apology issued in the 1990s — is that the history of comfort women should not be a diplomatic or political issue.
Several bouquets of flowers and a white lei from the unveiling ceremony the day before remained on the statue Wednesday. They inspired Mike Bievenouer, 67, to buy flowers too as he sat on the grass about 100 feet from the statue.
The Glendale resident was surprised to see the memorial at his regular lunch spot because he expected it to be in Los Angeles' Koreatown, unaware that 5% of Glendale's population is Korean.
After learning about comfort women at an exhibit inside the adjacent library, he thought it was an important symbol, but he hoped it wouldn't cause friction between Japanese and Korean communities.
“It's a terrible thing, but at some point you have to move on,” he said. “You can't build a future if you're stuck in the past.”